Išplėstinė paieška
 
 
 
Pradžia>Viešasis administravimas>Apskričių vieta Lietuvos viešojo administravimo sistemoje
   
   
   
naudingas 0 / nenaudingas 0

Apskričių vieta Lietuvos viešojo administravimo sistemoje

  
 
 
123456789101112
Aprašymas

Įvadas. Decentralizacija Lietuvoje. Decentralizacijos istorija. Decentralizacijos privalumai ir trūkumai. Apskričių ir savivaldybių institucijų sąveika. Išvados.

Ištrauka

Kiekviena valstybė turi savo valdymo formą ir administracinį aparatą, kiekviena turi savo valdymo formą. Vienose valstybėse politinė valdžia yra sutelkta centrinėje valstybės valdžioje, o vietinės valdžios institucijoms palieka labai nedaug ir nesvarbių sprendimų laisvę, kitose kaip tik atvirkščiai.Dauguma sprendimų yra perleidžiami žemesnesėms institucijoms. Kiekviena valstybė turi turėti savo politinę- teritorinę organizacją, kuri priklauso nuo sudėtingų istorinių, politinių, geografinių sąlygų. Šios sąlygos lemia pagrindines valstybės politinės- teritorinės organizacijos formas, kurios yra dvi. Pirmoji valdymo forma tai federacinė valstybė. Tai sudėtinė valstybė, kuri susideda iš federacijos narių ir centrinės vyriausybės. Tokioje valstybėje pagrindinė kompetencija priklauso federacijos nariams , o išvestinė centrui, bet kompetencijų paskirstymą kontroliuoja centras. Tokio tipo valstybės yra JAV, Kanada, Rusija, Vokietija. Antroji tai unitarinė valstybė. Unitarinė valstybė tai tokia valstybė, kurioje egzistuoja tik vienas valstybinės valdžios aparatas, kuris realizuoja suverenitetą. Visa pagrindinė kompetencija priklauso centrinei vyriausybei, ji savo nuožiūra gali padidinti arba sumažinti vietinių savivaldybių įgaliojimus. Vietinėms savivaldybėms priklauso tik išvestinė kompetencija. Šiam tipui priklauso Lietuva, Prancūzija, Latvija, Estija, D.Britanija ir kt. Kadangi unitarinę valstybę sudaro vienas asmuo, kuriam priklauso politinės valdžios vykdymas, tai galima daryti išvadą, kad esant tokia valdymo formai neišvengiamai susidaro centralizacija. Tai tokia valstybės organizavimo forma, kurioje iš vieno centro vadovaujama visai valstybei, valstybės valdžia nedeleguoja jokios kompetencijos kitiems.Ši valdymo forma turi ir privalumų tokių kaip: centralizacija- gerai, kai reikia užtikrinti šalies unifikaciją, vienodumą, garantuoti ir apsaugoti piliečių lygybę. Centras- priemonė nustatytam ir pasirinktam tikslui įgyvendinti. Taip pat ji sąlygoja tvirtos valstybės, turinčios tvirtą valdžios organų susiformavimą, bet žinoma yra ir trūkumų: valstybinė valdžia priima sprendimus neatsižvelgdama į vietos gyventojų nuomonę, interesus; centrinė valstybinė valdžios sistema-nelanksti, mažiau demokratinė, kelia pavojų individo laisvėms. Taigi norint išvengti neigiamų centralizacijos padarinių, valstybė dalį savo įgaliojimų perleidžia vietoms. Dekocentravimas- tai teisės aktais pagrįstas administravimo funkcijų perdavimas iš centrinės valdžios institucijos teritorinėms institucijoms, esančioms administraciniuose- teritoriniuose vienetuose, vietos savivaldybėse. Institucijų veiklą kontroliuoja centrinės valdžios institucija. Vėliau buvo užsibrėžta sukurti dar ambicingesnį valstybės valdžios mechanizmą. Tai decentralizacija- kai valstybinė valdžia atsisako dalies kompetencijos kitų viešųjų juridinių asmenų naudai. Decentralizavimas – įgaliojimų regioninei valdžiai suteikimas. Decentralizacija turi ir privalumų: priartina sprendimų rengimą, priėmimą ir vykdymą prie visuomenės narių. Daro demokratiškesne valstybės organų forma, apsaugo nuo diktatūros, valdžia pripažįsta savo konkurentu disponuojančių tam tikrą jėga egzistavimą, išplečiamos piliečių teisės spręsti gyvenimiškas problemas, ir trūkumų: vietinių institucijų valdžia yra apribota, todėl negali spręsti visų vietos bendruomenei aktualių problemų, finansų lėšų problema, kompetencijos padalijimas (galimi konfliktai tarp centrinės valdžios ir savivaldos institucijų) Decentralizacija turi ir savo formas: 1.Atstovavimo- decentalizuoti vienetai gali turėti savo atstovavimo institucijas .2.Biudžeto valdymo- savivaldybės gali turėti savo biudžetus. 3.Personalo valdymo- decentralizacijos vienetai įgyja teisę nustatyti tvarką, kaip priimti atleisti darbuotojus. 5.Viešųjų paslaugų teikimo- realią savivaldą įgyja paslaugas teikiančios įstaigos (mokyklos, ligoninės). Taigi decentralizacijos principas egzistuoja ir Lietuvoje. ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2008-03-20
DalykasViešojo administravimo referatas
KategorijaViešasis administravimas
TipasReferatai
Apimtis10 puslapių 
Literatūros šaltiniai4
Dydis23.83 KB
Autoriusegle
Viso autoriaus darbų2 darbai
Metai2006 m
Klasė/kursas2
Failo pavadinimasMicrosoft Word Apskriciu vieta Lietuvos viesojo administravimo sistemoje [speros.lt].doc
 

Panašūs darbai

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
  • Referatai
  • 10 puslapių 
  • 2 Klasė/kursas
  • 2006 m
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
0
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą