Išplėstinė paieška
 
 
 
Pradžia>Psichologija>Asmenybės psichologija>Asmenybės tikslai, perspektyvos, aspiracijos
   
   
   
naudingas 0 / nenaudingas 0

Asmenybės tikslai, perspektyvos, aspiracijos

  
 
 
123456
Aprašymas

Asmenybė. Individas. Asmenybės vystymosi veiksniai. Išmokimas. Žmogaus ekologija.

Ištrauka

Norėčiau pradėti apibrėždamas sąvoką asmenybę, tai individo savitumas, jo pastovių reikšmingų įgimtų ar įgytų savybių vsuma. Kai kurie autoriai apsiriboja K.Markso pateiktu žmogaus esmės apibrėžimu. Ten sakoma, kad žmogaus esmę sudaro visuomeninių santykių visuma. Toks apibrėžimas padeda suvokti asmenybės esmę, nes ji neatskiriama nuo žmogaus sąvokos, tačiau žmogaus, kaip istorinės būtybės, esmės negalima pakeisti asmenybės sąvoka. Žmogų as suprantu kaip socialinį savarankišką veikėją, asmenį, susietą su tam tikra veiklos bei darbo rūšimi, su kitais žmonemis atsakomybės saitais. Dar vienas svarbus asmenybės bruožas yra asmeninis gyvenimas. Mano nuomone asmenybės tikslus, perspektyvas galime pavadinti asmenybės vystymusi.
Individas kinta visą gyvenimą. Jis visiškai kitoks jaunystėje negu vaikystėje, vėl kitoks senatvėje, negu buvo brandos amžiuje. Atrodytų, kad senatvėje žmogus nebegali pažinti savęs, nes jo išorė visai kitokia negu buvo vaiko, panašus liko tik vienas kitas bruožas. Visdėlto kitimo procese žmogus visada atpažįsta save kaip kažką nekintama. Visose situacijose ir visas amžiaus tarpsniais jis jaučiasi esąs tas pats žmogus, aktyvus gyvenimo dalyvis ir veikėjas. Kitimo ir tapatumo dialektika būdinga vystymuisi.
Jau seniai keliamas klausimas, kas yra vystymasis, kokie vystymosi veiksniai, kokios jėgos jį skatina. Taip kilo dvi problemos: vystymosi energijos bei šaltinių ir vystymosi krypties.Viena seniausiųjų – dualistinis idealizmas. Jis teigia, kad materija yra neaktyvi, jai aktyvumą teigia dvasia. Žmogaus kūnas iš prigimties neaktyvus, jį išjudina jame esanti nemateriali energija – siela. Kitais žodžiais tariant tikslus siekiu kažkiektai veikia ir žmogaus siela.
R. Dekartas į gyvą būtybę žiūrėjo, kaip į mechanizmą, kurį išjudina aplinkos jėgos. Tik žmogui padarė išimtį, nes jį veikti išjudinanti mąstanti substancija, protas. Žmogaus egzistencijos pagrindas - mąstymas. "Cogito, ergo sum"- mąstau vadinasi esu! Taigi žmogiškosios veiklos variklis, organizatorius ir nukreipėjas yra rotas.
Kai kurie psichologai teigia, kad žmogaus veiklos kryptis sukelia vidinės paskaitos. Jos reguliuoja elgesį ir veiklą. Tuo pačiu ir siekius bei tikslus. Tačiau asmenybės veiklos motyvacija nėra iš šalies duota, nėra vien tik vidinė energija, neturinti ryšio su aplinka. Dialektiškai aiškindami energijos šaltinius, turime pripažinti, kad tiktai išorinių stimulų sąveika su vidinėmis paskatomis suformuoja pakankamai energijos ne tik sukelti, bet ir reguliuoti veiklą, tikslus, aspiracijas.
Vadinasi asmenybės vystymosi veiksniai yra dvejopi: vidiniai, arba endogeniniai, ir išoriniai, arba egzogeniniai.
Vidiniai veiksniai yra dvejopi: biologiniai ir psichologiniai. Prie biologinių veiksnių priklauso genetiniai, centrinė nervų sistema, bioheminiai, organų ir odos būklė, sveikata. Sveikata lemia normalų fizinį ir dvasinį vystymąsi. Tuo pačiu šie veiksniai lemia ir tikslus bei perspektyvas. Pavyzdžiui iš tėvų galima genetiškai paveldėti pomėgį į kokį nors dalyką, ir augant, asmenybėj vystantis individas automatiškai pats to nežinodamas siektų mokintis ar daryti kažka susijusį su tuo dalyku.
Biogeniniai veiksniai nefunkcionuoja izoliuotai. Jie ne tik vienas su kitu susiję, bet ir veikia vienas kitą. Vienos, kurios nors sistemos pžeidimas kenkia visam organizmui, kaip susireguliuojančiai sistemai. O kaip minėjau anksčiau asmenybė ligota negali normaliai vystytis.
Iš psichogeninių veiksnių svarbūs: išmokimas, gabumai ir intelektas, vidiniai prieštaravimai, branda.
Vienas rusų psichologas teigė, kad išmokimo fiziologinis pagrindas – sąlyginiai refleksai. Jie lemia antrinį organizmo prisitaikymą prie aplinkos. Gyvūnai ir žmogus išmoksta veikti pakitusiomis aplinkybėmis. Tai leidžia naujose situacijose reguliuoti elgesį ir veiklą.
Išmokimo energijos šaltinis yra poreikis. Jo skatinami veiksniai dėl tam tikrų aplinkos poveikių įgyja tikslingumą bei kryptį. Kitais žodžiais tariant mes trokštame to ir darome ką galime, kad gautume tai. Taip susidaro žinių ir veiksnių stereotipai, leidžiantys adekvačiais veikti konkrečioje situacijoje. Žmogus išmoksta kalbėti, rašyti, skaičiuoti, spręsti sudėtingus mąstymo uždavinius. Visa tai yra pagrindas bet kuriai kūrybinei veiklai, sparčiam kultūriniam ir socialiniam vystymuisi. Mokymas mokykloje – tikslingas mokymosi organizavimas.
Sėkmingo išmokimo sąlyga – gabumai. Tai įgimtas gebėjimas lengvai, greitai ir gerai veikti. Lengva suprasti, kad dideli gabumai palengvina vystymąsi, užtikrina greitą ir gerą veiklos kokybę. Tai buvo senai pastebėta. Jau antikos filosofai Platonas ir Aristotelis laikėsi požiūrio, kad gabumai ne tik palengvina vystymąsi, bet ir lemia žmogaus tinkamumą veiklai. Tačiau daug šimtmečių buvo klaidingai galvojama, kad gabumai pastovūs nekintami. Tyrimais nustatyta, kad gabumai dinamiški, gali tobulėti, jeigu specialiai treniruojami. Šiuolaikinė pedagogika kelia uždavinį ugdyti gabumus, kurti tinkamesnes vidines sąlygas asmenybės veiklai. Tuo pačiu ir nurodo besivystančiai asmenybei tikslus, kurių reikia siekti.
Lavinami gabumai tampa sugebėjimais. Skiriami bendrieji, specialūs, profesiniai, ir kitokie sugebėjimai. Juos jungia intelektas. Jis yra kompleksinis asmenybės sugebėjimas pažinti tikrovę, veiklą, žmonių tarpusavio santykius, kurti nauja, spręsti teorinius ir praktinius uždavinius, įvairius prieštaravimus žmonių tarpusavio santykiuose, reguliuoti žmogaus elgesį bei veiklą pakitusiomis sąlygomis, adaptuotis. ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2006-05-05
DalykasAsmenybės psichologijos referatas
KategorijaPsichologija >  Asmenybės psichologija
TipasReferatai
Apimtis4 puslapiai 
Literatūros šaltiniai4
Dydis10.55 KB
Autoriusmartis
Viso autoriaus darbų1 darbas
Metai2005 m
Klasė/kursas1
Švietimo institucijaŠiaulių Universitetas
Failo pavadinimasMicrosoft Word Asmenybes tikslai perspektyvos aspiracijos [speros.lt].doc
 

Panašūs darbai

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
  • Referatai
  • 4 puslapiai 
  • Šiaulių Universitetas / 1 Klasė/kursas
  • 2005 m
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
0
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą