Išplėstinė paieška
 
 
 
   
   
   
naudingas 0 / nenaudingas 0

Savivertė

  
 
 
123456789
Aprašymas

Pagrindinės sąvokos. Savimonė, Aš-vaizdo suvokimas. Savivertės samprata. Savęs vertinimo veiksniai. Savęs vertinimo lygiai. Asmenybės įvertinimas. Savivertės tyrimas. Rezultatų interpretacija. Išvados.

Ištrauka

Skirtingai nuo gyvūnų, mes suvokiame ir pažįstame ne tik mus supantį išorinį pasaulį, bet ir patys save. Šis žmogaus sugebėjimas suvokti ir geriau ar menkiau pažinti savo vidinį pasaulį vadinamas savimone (žr. PAGRINDINĖS SĄVOKOS). Tai yra sąmonės dalis, nukreipta nuo išorinio pasaulio į mūsų AŠ, t.y. apimanti paties savęs įsisąmoninimą. Žmogus save pažįsta veikdamas ir bendraudamas – pažindamas aplinką, reaguodamas į ją ir gaudamas iš jos grįžtamą informaciją. Požiūris į save susiformuoja vėliausiai, po to, kai jau yra susiklostęs požiūris į išorės daiktus, reiškinius, žmones.
Savęs pažinimo ir vertinimo proceso rezultatas yra savęs vaizdas, vadinamas Aš-vaizdu. Tai yra savęs paties įsivaizdavimas (Psichologija studentui, 2000). Pasak D. Antinienės (2006), žmogus gimsta neturėdamas dar Aš-vaizdo, tačiau pamažu, manipuliuodamas daiktais ir bendraudamas su žmonėmis, vaikas pradeda pažinti save. Savojo Aš gyvavimas prasideda, kai vaikas ima atskirti Aš nuo Ne aš. Labiausiai savęs suvokimo turinys ir struktūra keičiasi paauglystėje. Šie pakitimai reiškia Aš-vaizdo supratimo pagilėjimą ir išsiplėtimą.
Aš-vaizdas sąlygoja mūsų asmenybės aktyvumą ir galimybes: palankus skatina, o nepalankus Aš-vaizdas slopina aktyvumą. Taip pat jį atitinkamai veikia sėkminga ar nesėkminga mūsų veikla. Taigi, Aš-vaizdas ir mūsų veikla bei aktyvumas yra tarpusavyje susiję ir vienas nuo kito priklauso. Kiekvieno iš mūsų Aš-vaizde galima išskirti ir savosios vertės jausmą.

Savosios vertės suvokimas yra nepaprastai svarbi asmenybės charakteristika. Savivertės lygis reguliuoja mūsų elgesį įvairiausiose gyvenimo srityse, stipriai veikia tarpasmeninius santykius, veiklos tikslų pasirinkimą bei jos efektyvumą, apsisprendimą kritinėse situacijose ir pan. Nuo asmenybės požiūrio į save priklauso sėkminga jos raida. Savosios vertės jausmą galima išskaidyti į dvi dalis: savigarbą ir simpatiją sau (Psichologija studentui, 2000).
Savigarba išreiškia tai, ar žmogus laiko save gabiu, energingu, valingu, lydimu sėkmės , sugebančiu kontroliuoti savo gyvenimą, patikimu žmogumi, turinčiu už ką save gerbti ir kitiems sukeliančiu pagarbą.
Tuo tarpu simpatija sau – tai domėjimasis savuoju "Aš", artumas, šiluma sau pačiam, draugiškas santykis ir sutarimas su savimi. Tai besąlygiškas savęs priėmimas su visais privalumais ir trūkumais, savęs pripažinimas ir meilė sau.


Savosios vertės lygis priklauso nuo: atitikimo tarp siekių ir galimybių, aplinkinių žmonių vertinimo, savęs lyginimo su kitais ir auklėjimo vaikystėje.
Mūsų siekius apsprendžia savo galimybių įsivaizdavimas. Siekimų lygis gali būti realus, kai žmogus, įgyvendinęs sau iškeltus tikslus, toliau imasi sudėtingesnių uždavinių, o nepasisekus - renkasi paprastesnius. Tai reiškia, kad žmogaus siekimai atitinka jo realias galimybes. Nerealus siekimų lygis gali būti per aukštas (kai žmogus patyręs nesėkmę, toliau sau kelia dar didesnius uždavinius ) ir per žemas (kai sėkmingai pasiekus tikslus, toliau sau keliami mažesni uždaviniai). Tiek per aukštą, tiek per žemą siekimų lygį turintis žmogus nesugeba realiai įvertinti savo galimybių: jas pervertina arba nepakankamai įvertina.
Norint išlaikyti teigiamą požiūrį į save, reikia suderinti savo siekius su galimybėmis. Tad pirmiausia būtina gerai išsiaiškinti bei pažinti savo jėgas tam, kad nenuvertintume savo galimybių, neapribotume savęs realizavimo ir savo asmenybės augimo.
Savęs vertinimas yra glaudžiai susijęs su sekančiu veiksniu - kitų žmonių nuomone apie mus, nes žmogaus Aš-vaizdas formuojasi ir yra įtvirtinamas bendraujant su kitais žmonėmis, atsižvelgiant į tai, kaip jie reaguoja į mus. Įvairiais amžiaus tarpsniais kitų žmonių įvertinimas nevienodai veikia požiūrį į save. Su amžiumi dažniausiai ši įtaka mažėja. Ankstyvoje vaikystėje svarbiausiais yra suaugusių šeimos narių įvertinimas, o vėliau išskirtinai svarbi vaikui tampa mokytojo nuomonė apie jį. Paauglystėje jau svarbiausias tampa bendraamžių vertinimas ir tik vėliau, tikslinant požiūrį į save, labiau orientuojamasi į individualiai reikšmingų žmonių vertinimus
Tyrimais įrodyta, kad menkos savigarbos asmenybės labiau priklauso nuo kitų vertinimo, nei pasitikintys savimi, save gerbiantys. Kai daugelio žmonių nuomonė apie mus sutampa, mes linkę perimti ją, o jei aplinkinių nuomonės apie mus skiriasi – laikomės savo požiūrio (Psichologija studentui, 2000). ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2008-11-13
DalykasAsmenybės psichologijos referatas
KategorijaPsichologija >  Asmenybės psichologija
TipasReferatai
Apimtis9 puslapiai 
Literatūros šaltiniai7 (šaltiniai yra cituojami)
Dydis18.24 KB
AutoriusLaura
Viso autoriaus darbų8 darbai
Metai2008 m
Klasė/kursas2
Mokytojas/DėstytojasN. Ausmanienė
Švietimo institucijaKauno Technologijos Universitetas
FakultetasSocialinių mokslų fakultetas
Failo pavadinimasMicrosoft Word Saviverte [speros.lt].doc
 

Panašūs darbai

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
  • Referatai
  • 9 puslapiai 
  • Kauno Technologijos Universitetas / 2 Klasė/kursas
  • N. Ausmanienė
  • 2008 m
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
0
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą