(D. Grabauskienė) Gyvename permainų laikotarpyje, kai šiandienos vaikai susiduria su sunkiai anksčiau įsivaizduojamais pokyčiais. Keičiamės mes patys, mūsų aplinka, visuomenė. Keičiasi ir mokykla, kurios vienas iš tikslų yra rengti mokinius gyvenimui atviroje demokratinėje visuomenėje. Mokykla turi vaikus mokyti mąstyti, savarankiškai spręsti , įpratinti vadovauti , toleruoti nuomonių įvairovę, bendradarbiauti su kitais ir gerbti kitų tieses.
Stebint vaikų bendravimą. Jų tarpusavio santykius vaikai neretai susiginčija dėl įvairių priežasčių; pažeistų žaidimo taisyklių, prarasto arba nepasiekto lyderio pozicijų, nesutapusių nuomonių, nepritapimo prie bendraklasių. Mokslinėje literatūroje tokie elgesio normų ir taisyklių pažeidimai vadinami konfliktais. Konfliktai tarp vaikų kyla labai dažnai ir dėl menkiausių priežasčių. Bet reikia mokėti su jais kovoti, juos spręsti ir konfliktus įveikti. Tai ir stengsiuosi išsamiau paanalizuoti savo darbe.
Šešiametis yra agresyvus, nepagrįstai pasitikintis savimi. Septynmetis daugiau "atsigręžęs" Į save, lyg ir kiek nusisukęs nuo gyvenimo. Tam tikra prasme jis ramesnis, su juo lengviau sugyventi. Bet jis dažniau gyvenimu skundžiasi nei juo džiaugiasi, linkęs į uždarumą, nusiminimą, niūrumą.
Mėgsta būti vienas, nori turėti savo kambarį, savo kampą, į kurį gali pasitraukti ir laikyti savo daiktus. Jis labiau linkęs stebėti veiksmą, o ne būti jo centre. Septynmetis tampa nuolatiniu kokios nors televizijos ar radijo programos žiūrovu, klausytoju.
Kartais jis galvoja, kad visi nusiteikę prieš jį, kad visi jo nemėgsta, kad visi vaikai apgaudinėja, o mokytojai prie jo kimba. Net neteisūs ir jo tėvai. Kai kurie vaikai fantazuoja, kad jie nėra savo tėvų vaikai. Jei Įsivaizduoja, kad šeima jį nepakenčiamai persekioja, gali pradėti grasinti, kad pabėgs iš namų.
Septynerių metų vaikas traukiasi nuo pasaulio, aštuonerių -jį; pasitinka. Aštuonmečiui atrodo, kad nėra jam per sunkių, neįveikiamų dalykų, todėl dažnai pervertina savo gabumus, ne visada pajėgia įgyvendinti savo užmojus. Energija ir entuziazmą, kurie .skatina vaiką veikti ir atlikti darbą, gali pakeisti nesėkmės jausmas, nusiminimas ir ašaros, jei kas nors užsimena apie jam nepavykusius darbus. Bet tai jo nesulaiko ką nors nauja pradėti rytoj. Jis visada užsiėmęs, visada atranda naujų nuotykių, nuolat eksperimentuoja, užmezga naujų draugysčių. ...