Išplėstinė paieška
 
 
 
   
   
   
1
naudingas +1 / nenaudingas 0

Valia (3)

  
 
 
123456789
Aprašymas

Valia – žmogaus galia. Valios ugdymo būdai ir priemonės. Jaunesnio amžiaus mokinių valios ugdymas. Bendrieji šio amžiaus vaikų valios bruožai. Valios ugdymas mokymo procese. Valios ugdymas nepamokinėje veikloje. Paauglių valios ugdymas. Paauglių valios bruožai. Paauglių valios ugdymas mokymo procese. Paauglių valios ugdymas nepamokinėje veikloje. Išvados.

Ištrauka

Yra valia – yra žmogus,
Nėra valios – nėra žmogaus.
A. Dovženka

Iš seno žinoma, jog svarbiausios asmenybės savybės yra protas, jausmai ir valia. Protas parodo gyvenimo kelią, jausmai turtina asmenybę, o valia palydi į galutinę pergalę.
Valingas žmogus sąmoningai reguliuoja savo veiklą ir elgesį, sugeba įveikti vidinius ar išorinius sunkumus. Valia atspindi žmogaus veiklą, jo aktyvumą gyvenime. Impulsyvumo, aklo užsispyrimo negalima tapatinti su žmogaus valia. Sąmoningas aktyvumas – tai veikla bei valios pastangomis kryptingas siekimas tikslo. Taigi valia reiškiasi ne kiekvienoje veikloje, o tik sąmoningai apibrėžtoje, tikslingoje, kai siekiama aiškiai įsisamonintų, sociališkai ir doroviškai pagrįstų tikslų. Čia aiškėja, jog valia glaudžiai susijusi su protu, žinojimu bei įsitikinimais ir giliai intelektiniais, socialiniais, moraliniais bei estetiniais jausmais.
Valios struktūroje išskiriamos dvi pagrindinės savybių grupės: aktyvinančios ir sulaikančios veiklą. Aktyvinančios savybės – tai ryžtas, drąsumas, iniciatyvumas, veržlumas, atkaklumas; sulaikančios arba slopinančios veiklą – santūrumas, savitvarda, kantrybė, drausmingumas, saikingumas. Harmoninga asmenybė pasižymi šių savybių balansu, pusiausvyra. Tai sudaro žmogaus socialinį dorovinį kryptingumą. Nesusidarius šiai pusiausvyrai, sutrinka ne tik valia, bet ir pačios asmenybės harmonija.


Asmenybės tapsmas priklauso nuo tikslingo, sąmoningai organizuoto ugdymo ir įvairių atsitiktinių veiksmų. Ir valios raida iš pat pradžių daugiau yra veikiama atsitiktinių, netiesioginių poveikių. Daugelį valios raidos veiksnių teikia pats gyvenimas: santykiai su kitais žmonėmis, kitų žmonių veiklos bei elgesio pavyzdžiai literatūros, kino filmų veikėjų charakteriai. Tokie pavyzdžiai veikia asmens jausmus, protą, žadina troškimus, skatina veiklumą ir valios vystymąsi.
Valios ypatybėms pasireikšti, vystytis ir ugdyti yra daug būdų, iš kurių svarbiausi šie: a) netiesioginiai: kasdieninė buitis, žaidimai, fizinis darbas, mokymasis, sportas, saviveikla; b) specialiai organizuotas tikslingas valios ugdymas: aiškinimas, įtikinimas, valingos pratybos.
Iš pat mažens vaikai turi išmokti apsirengti, nusiprausti, pavalgyti, susitvarkyti savo daiktus. Daugelis vaikų dar šeimoje susidaro tam tikrus kasdieninius buitinius įpročius, kurie lemia valios vystymąsi.
Viena iš svarbiausių valios ugdymo priemonių kasdieninėje buityje yra režimas – tikslus asmens kasdieninio gyvenimo ir veiklos tvarkymas. Juo apibrėžiamas asmens kėlimosi, tvarkymosi, maitinimosi, darbo, poilsio ir kitų užsiėmimų laikas. Norint, kad režimas tvirtai nusistovėtų, reikia tiksliai organizuoti kasdieninę buitį, pašalinti trukdančius dirgiklius, kontroliuoti, kad būtų laikomasi nustatytų reikalavimų. Režimo reikalavimus vaikai turi įprasti atlikti automatiškai.
Žmogaus gyvenime, ypač vaikystėje, svarbią vietą užima žaidimai. Žaisdamas vienas ar su kitais, vaikas atitinkamai reguliuoja savo jėgas, konroliuoja savo veiksmus, paklūsta kitų reikalavimams, ryžtingai ir atkakliai siekia tikslo, nugali sunkumus bei pasekmes ir grūdina valią. Mokykloje žaidimai darosi vis sudėtingesni, juose griežčiau laikomasi taisyklių ir tuo būdu jie daugiau reikalauja valingos veiklos. Kaip žaisti, kaip praleisti laisvalaikį,- tai labai priklauso nuo asmenybės valios savybių. Valingumas yra svarbi kolektyvinių žaidimų sąlyga: valingi žmonės sugeba reguliuoti savo veiksmus bei poelgius ir išvengti konfliktų.
Formuojantis asmenybei ir valiai, svarbus vaidmuo tenka darbui. Kiekvienam darbui, ypač sunkesniam, reikia ryžtingumo, atkaklumo, ištvermės, dažnai ir santūrumo, savikontrolės. Ypač daug valios pastangų reikia norint atlikti darbą labai gerai.
Mokykliniais metais svarbiausias darbas yra mokymasis – pagrindinė, bet ne vienintelė pareiga. Didelę reikšmę ugdymo sistemoje, taip pat ir valios ugdymui turi mokinių visuomeninė veikla. Čia mokiniai gauna įvairius įpareigojimus ir turi progų išreikšti savo iniciatyvą, savarankiškumą, kartu kontrolę ir savikontrolę.
Didelę žmogaus gyvenimo dalį sudaro laisvalaikis. Svarbi laisvalaikio ir valios ugdymo priemonė yra sportas. Sportiniai žaidimai, treniruotės ir varžybos reikalauja daug iniciatyvos, ryžto, atkaklumo, ištvermės, savitvardos ir savikontrolės. Visi sportiniai individualūs ir kolektyviniai užsiėmimai teikia malonumo, bet kartu reikalauja nugalėti tingumą, parodyti valią.
Be sporto, žmogaus laisvalaikį pagražina saviveikla. Dalyvavimas saviveikloje, pasirodymas scenoje įvairiai veikia skirtingo charakterio žmones: pasyviems kelia ryžtumą, aktyvumą, drąsą, o jaudraus charakterio asmenis verčia elgtis santūriau, tvardytis. Dalyvavimas saviveikloje įvairaus amžiaus žmones apsaugo nuo tuščio laiko leidimo. Minėta įvairi kasdieninė veikla yra reikšmingas asmenybės tapsmo ir valios formavimosi veiksnys. ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2006-11-09
DalykasAsmenybės psichologijos referatas
KategorijaPsichologija >  Asmenybės psichologija
TipasReferatai
Apimtis9 puslapiai 
Literatūros šaltiniai4
Dydis17.06 KB
Autoriusmireja
Viso autoriaus darbų3 darbai
Metai2006 m
Klasė/kursas11
Švietimo institucijaNacionalinė Mikalojaus Konstantino Čiurlionio menų mokykla
Failo pavadinimasMicrosoft Word Valia (3) [speros.lt].doc
 

Panašūs darbai

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
  • Referatai
  • 9 puslapiai 
  • Nacionalinė Mikalojaus Konstantino Čiurlionio menų mokykla / 11 Klasė/kursas
  • 2006 m
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
+1
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą