Išplėstinė paieška
 
 
 
   
   
   
naudingas 0 / nenaudingas 0

Mirties bausmė

  
 
 
12345678910111213141516171819
Aprašymas

Mirties bausmė. Tautos dauguma už mirties bausmę. Sąmoningumo būtinybė. Mokslinės diskusijos kriterijai. Mirties bausmės įvedimas ir panaikinimas – valdžios ar tautos kompetencija. Ar teisė - gyventi absoliuti vertybė. Techninių klausimų primatas esmės klausimams. Ar mirties bausmė apskritai bausmė?. Mirties bausmė nemažina nusikalstamumo. Jus talionis: nuo absoliutaus prie santykinio galiojimo. Iš privilegijos į gyvybę – privilegija į nebaudžiamumą. Humanizmas be vienodos pagarbos žudiko ir jo aukos teisėms – pseudohumanizmas. Bausmės žiaurumas – istorinė kategorija. Mirties bausmė – gyvybės kaip absoliučios vertybės garantas. Teisė gyventi ne atimama, o prarandama. Nuo scientizmo iki iracionalizmo. Mirties bausmės panaikinimas – dar vienas žingsnis devalvuojant gyvybę ir teisę. Pagarbos žmogaus teisei gyventi svyravimas lemia mirties bausmės dinamiškumą. Mirties bausmės panaikinimas – ne teisės, o mielaširdystės problema.

Ištrauka

Mirties bausmė – tai ypatinga bausmės rūšis, dėl kurios teisėtumo vyksta smarki diskusija, kurios ištakos – antikinėje Graikijoje. Jau 427m. pr. Kr. Diodotas įtikinėjo Atėnų asamblėją pakeisti mirties nuosprendį sukilusio Mitilenos miesto vyrams, įrodinėdamas, kad ši bausmė nesulaikanti žmonių nuo nusikaltimo ir dėl to netaikytina. Italų teisininkas Č. Bekarija (1783 – 1794) knygoje "Apie nusikaltimus ir bausmes" (1764) bene pirmasis pabandė sistemingai argumentuoti prieš mirties bausmę. Jo argumentais naudojasi ir nūdienos mirties bausmės priešininkai. Tačiau iki XVIII a.pabaigos, kol Europoje dominavo absoliutinės monarchijos ir totalitariniai režimai, platesnių diskusijų dėl šios bausmės leistinumo nekilo ir negalėjo kilti, nes valstybinė valdžia turėjo visišką teisinį suverenitetą – galėjo nevaržomai savo nuožiūra tvarkyti kiekvieno individo likimą, taip pat ir jo gyvybės bei mirties klausimą. Priešinga nuomonė, kadangi ji turėjo savo užnugaryje ją remiančios juntamesnės socialinės jėgos, negalėjo būti išgirsta. Be to, nepripažįstant prigimtinės teisės, nebuvo ir aiškaus kriterijaus, pagal kurį būtų tikrinamas valdžios veiksmų piliečio atžvilgiu teisėtumas.
Pradžią platesnei diskusijai šiuo klausimu davė 1798.m Prancūzijos revoliucija, plačiu mastu išjudinusi žmonių mases bei jų socialinį aktyvumą ginant savo teises ir laisves. Šis judėjimas formavosi kaip pastanga pasukti valstybinį gyvenimą demokratėjimo – žmogaus teisių didesnio branginimo, o pačią teisės sampratą societarizmo plėtotės linkme.
Lietuvai, atgaivinusiai nepriklausomybę ir panorusiai tapti Europos Sąjungos nare, mirties bausmės klausimas, iki tol buvęs neaktualus, tapo vienas iš aktualiausių. Lietuvai tenka balansuoti tarp Europos Sąjungos politikų jai vykdomo spaudimo ir didėjančios grėsmės žmogaus gyvybei pačioje Lietuvoje. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 1998 m. gruodžio 9 dienos nutarimas, prisipažinęs Baudžiamojo kodekso 105 straipsnyje numatytą mirties bausmę priešingą Konstitucijai, faktiškai panaikino mirties bausmę, bet nepanaikino pačios problemos, jai suteikė tik kitą egzistavimo formą, pagilino valdžios ir tautos susvetimėjimą, o bandymas argumentuoti savo nutarimą teisiniais argumentais, sukomplikavo ir pačią teisės sampratą, kartu paskatino iš naujo kelti klausimą, kas yra tiesė ir teisingumas? Tai savaip aktyvina teorinę teisės mintį.
Kol yra tyčinių nužudymų, tol mirties bausmė niekada nebus galutinai išspręsta problema, tol visuomenei bus aktualu išsamiai susipažinti su pagrindiniais argumentais už ir prieš mirties bausmę. ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2005-05-20
DalykasBaudžiamosios teisės referatas
KategorijaTeisė >  Baudžiamoji teisė
TipasReferatai
Apimtis18 puslapių 
Literatūros šaltiniai0
Dydis30.93 KB
Autoriusjurga
Viso autoriaus darbų3 darbai
Metai2006 m
Klasė/kursas0
Failo pavadinimasMicrosoft Word Mirties bausme [speros.lt].doc
 

Panašūs darbai

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
0
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą