Išplėstinė paieška
 
 
 
Pradžia>Pedagogika>Mokslas ir švietimas>Liberaliosios švietimo politikos charakteristika
   
   
   
naudingas 0 / nenaudingas 0

Liberaliosios švietimo politikos charakteristika

  
 
 
123456789101112131415161718
Aprašymas

Įvadas. Klasikinio liberalizmo ideologija. Klasikinio liberalizmo ideologinės nuostatos švietime. Liberalios švietimo politikos charakteristikos. Liberalioji švietimo politika. Liberalumo ir demokratijos ypatumai švietimo kontekste. Lietuvos švietimo koncepcijos bruožai modernaus liberalumo kontekste. Mokslinių tyrimų analizė liberaliosios švietimo politikos tematika. Išvados.

Ištrauka

Švietimo politika grindžiama tam tikra vertybių sistema, kurios pobūdį lemia filosofinės, ideologinės ir etinės reformos, teoritikų pažiūros. Paprastai išskiriamos trys pagrindinės ideologinės kryptys – liberalizmas, konservatizmas ir socializmas, vyravusios Vakarų civilizacijoje pastaruosius du šimtmečius. Šiame darbe įsigilinsime į liberaliąją švietimo politiką.
Temos problema ir aktualumas. Liberalizmo ideologiją, susiformavusią XVII – XVIII amžiuje, pastaruoju metu įprasta vadinti klasikiniu liberalizmu, tačiau tai sąlyginis pavadinimas, nes sudėtinga liberalizmo raida neleidžia jos korektiškai patalpinti į griežtus rėmus. Jis atsirado kovoje prieš feodalizmą, kaip reakcija į iš viduramžių užsilikusį žmonių skirstymą į luomus, į ekonominės veiklos suvaržymus, į neribotą absoliutaus monarcho valdžios savivalę. Liberalizmas yra politinė doktrina, propaguojanti individo laisvę ir teises: laisvę veikti, laisvą rinką, laisvą konkurenciją ir savaip ribojamą demokratinę tvarką (Indriūnas, Siaurukas, 2006).
Netrukus po Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimo buvo parengta šalies švietimo koncepcija. Tačiau minėtoje koncepcijoje nėra tokių švietimo politikos sąvokų, kaip liberalizmas ar konservatyvizmas. Svarbiausias siekis buvo parengti tokią koncepciją, kuri atsižvelgtų į tautos tradicijas ir į šiuolaikinės visuomenės poreikius bei interesus. Koncepcijos šerdis – bandymas sujungti konservatyviąsias ir liberaliąsias švietimo tendencijas. Juk tokie žingsniai kaip gimnazijų atkūrimas, religijos mokymo ir konfesinių mokyklų atgaivinimas, atsigręžimas į tautos kultūrą ir istoriją ir t.t. yra aiškūs konservatyviosios tradicijos elementai. Kita vertus tokie elementai, kaip privatus švietimo sektorius, teisė pasirinkti švietimo įstaigas, konkurencijos tarp švietimo įstaigų ir rinkos santykių stiprėjimas – yra akivaizdūs liberaliosios politikos elementai (Lamanauskas, 2008).
Liberaliam švietimui stiprėti kliudė ir šiuo metu vis dar kliudo abejotinos reformos. Požiūrį į švietimo pertvarką, įgyvendinamą sutelkus visos visuomenės pastangas, nustelbia administracinis požiūris. Toks požiūris trukdo taikyti liberaliąją švietimo politiką Lietuvoje bei neleidžia stiprėti demokratiniams mokyklos pagrindams (Keciorytė, 2005).
Tačiau akivaizdu, kad XXI amžiaus pradžios švietimas susiduria su daugybe iššūkių ir problemų. Pastaraisiais metais Lietuvoje bei kitose Centrinės ir Rytų Europos šalyse vis daugiau problemų patiria aukštojo mokslo sistema. Kalbama ne tik apie prastėjančią studijų kokybę, bet ir korupcijos reiškinius, nepakankamą finansavimą, realybės ir universitetinės misijos neadekvatumą ir t.t. Bendrojo lavinimo mokykla nebegali aklai perteikti tų vertybių, kurias ji turėtų perteikti vykdydama savo misiją. Dažniausiai tie principai ir vertybės, kurias perteikia ar bando perteikti mokykla, lietuviškoje tikrovėje praktiškai neveikia. Už mokyklos sienų visai kitoks pasaulis.Tokio dvilypumo akivaizdoje jaunimui itin sunku pasirinkti, jau nekalbant apie tai, kad jie nebenori tikėti ir mokykla. Juk jie aiškiai mato, kad tai kas deklaruojama mokykloje, ženkliai skiriasi nuo realaus gyvenimo. Lamanausko (2008) nuomone, požiūris į švietimą ir liberali praktinė švietimo politika tampa pražūtinga plėtojant mažoms šalims būdingas nacionalines tradicijas bei vertybes.
Liberalioji švietimo politika pasisako už pasirinkimo laisvę švietime. Individas turi teisę rinktis profesinę karjerą ir atitinkamą mokymo įstaigą, padedančią šio tikslo siekti. Individui naudinga mokytis, įgyti išsilavinimą, nes tai laiduoja didesnį atlyginimą ir geresnę gyvenimo kokybę. Švietimas turi tenkinti ekonominius žmogaus poreikius, o pastarieji šiais laikais labai aktualūs žmogui (Želvys, Būdienė, Zabulionis, 2003).
Liberalios švietimo politikos tematika darbų negausu. L. Šiaučiukėnienė straipsnyje "Liberalaus ugdymo prielaidos diferencijuoto mokymo sistemoje" atskleidžia ir pagrindžia diferencijuoto mokymo didaktinę sistemą kaip liberalaus ugdymo prielaidą. Plačiau apie liberalųjį ugdymą aukštajame moksle nagrinėja R. Želvys, V. Būdienė, A. Zabulionis, knygoje "Švietimo politika ir monitoringas" kalba apie švietimo politiką, jos įgyvendinimą plačiąją prasme, paliesdami svarbiausias ideologines ir etnines švietimo politikos ištakas. V. Lamanauskas straipsnyje "Švietimo politika modernios liberalios švietimo koncepcijos požiūriu" atskleidžia švietimo problemas ir akcentuoja, jog liberalusis švietimas nėra tas kelias, kuriuo turėtų eiti Lietuva. R. Čiūžo ir V. Adaškevičienės straipsnyje "Iššūkiai Lietuvos mokytojams ir mokykloms modernios liberalios švietimo koncepcijos požiūriu" analizuojami iššūkiai Lietuvos mokytojams ir mokykloms modernios liberalios švietimo koncepcijos požiūriu, atskleidžiant joje išskiriamas ugdymo vertybes ugdymo tiksluose, turinyje, edukaciniuose procesuose.

Tikslas: atskleisti liberaliosios švietimo politikos charakteristikas.
Uždaviniai:
1. Apibūdinti klasikinio liberalizmo ideologiją.
2. Atskleisti liberalios švietimo politikos ypatumus.
3. Atskleisti liberaliojo ugdymo ypatumus švietimo kontekste.
4. Išryškinti Lietuvos švietimo koncepcijos bruožus liberalumo kontekste. ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2011-09-08
DalykasMokslo ir švietimo namų darbas
KategorijaPedagogika >  Mokslas ir švietimas
TipasNamų darbai
Apimtis15 puslapių 
Literatūros šaltiniai14 (šaltiniai yra cituojami)
Dydis33.26 KB
AutoriusJustina
Viso autoriaus darbų5 darbai
Metai2010 m
Klasė/kursas1
Mokytojas/DėstytojasGumuliauskienė
Švietimo institucijaŠiaulių Universitetas
FakultetasEdukologijos fakultetas
Failo pavadinimasMicrosoft Word liberaliosios svietimo politikos charakteristika [speros.lt].doc
 

Panašūs darbai

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
  • Namų darbai
  • 15 puslapių 
  • Šiaulių Universitetas / 1 Klasė/kursas
  • Gumuliauskienė
  • 2010 m
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
0
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą