Išplėstinė paieška
 
 
 
Pradžia>Filosofija>Senovės filosofija>Aristotelis: keturios priežastys, arba principai (materialioji, formalioji, veikiančioji ir tikslingoji)
   
   
   
naudingas 0 / nenaudingas 0

Aristotelis: keturios priežastys, arba principai (materialioji, formalioji, veikiančioji ir tikslingoji)

  
 
 
1234567
Aprašymas

Priežasties sąvoka. Materialioji priežastis. Formalioji priežastis. Veikiančioji priežastis. Tikslo priežastis.

Ištrauka

Senovės filosofai iš pat pradžių klausė, kas yra esiniškasis regimojo pasaulio pradas, kas yra esinių pirmasis pradas. Pradžioje atsakymai buvo netikslūs ir paviršutiniški. Pirmuoju pradu buvo laikomas vanduo, ugnis, oras arba žemė. Platonas pirmuoju pradu laikė idėjas arba pirmavaizdžius. Nuodugnesnį ir realistiškesnį atsakymą davė Aristotelis, jis visas priežastis suskirstė į:
materialiąsias
formaliąsias
veikiančiąsias
tikslo
Šis suskirstymas leidžia paaiškinti pasaulį kaip vienas kitą nuolatos veikiančių ir keičiančių esinių pynę.
Kas yra priežastis? Priežastis yra tam tikras pradas. Pradas gali reikšti įvairius dalykus : pradžią laike, pradžią erdvėje, veikimo pradžią. Bet prado ir priežasties sąvokų apimtis truputį skiriasi. Visos priežastys yra tam tikri pradai, tačiau ne kiekvienas pradas yra priežastis. Priežastimi gali būti tik pozityvus pradas, realiai lemiantis padarinio atsiradimą. Grynai negatyvus pradas priežastimi būti negali, nes jis yra buvimo arba gyvybės stoka.
Priežasties nereikia painioti su sąlyga. Sąlyga yra tai, kas būtina, kad priežastis pradėtų veikti. Padarinio atsiradimą priežastis lemia iš vidaus, o sąlyga taip nelemia.
Nuo priežasties ir sąlygos skiriasi proga. Proga yra tokia aplinkybė, kuriai esant veiksmas atliekamas lengviau nei įprasta. Proga tik palengvina priežasties veikimą, bet nėra jam būtina.
Visoms priežastims yra būdinga tai, kad jos yra pirmesnės už savo padarinius. Jos yra pirmesnės laike, t.y. Dažniausiai egzistuoja anksčiau už padarinius, nors kai kurios priežastys atsiranda vienu metu su savo padariniais. Buvime priežastys visada pirmesnės, nes jos yra pradai, o padarinys – pradėtas esinys. Priežastingumo santykyje visada kas nors yra pirminis, o kas nors – antrinis. Kiekviena priežastis skiriasi nuo savo padarinio. Jei skirtumo nebūtų, nebūtų nei padarinio. Galiausiai priežastis visada yra tobulesnė už padarinį. Nebūtinai ji turi būti tobulesnė visapusiškai, būtina kad ji būtų tobulesnė lėmimo aspektu. ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2005-02-24
DalykasSenovės filosofijos referatas
KategorijaFilosofija >  Senovės filosofija
TipasReferatai
Apimtis5 puslapiai 
Literatūros šaltiniai4
Dydis10.11 KB
AutoriusInga
Viso autoriaus darbų2 darbai
Metai2005 m
Klasė/kursas0
Failo pavadinimasMicrosoft Word Aristotelis keturios priezastys arba principai [speros.lt].doc
 

Panašūs darbai

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
0
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą