Išplėstinė paieška
 
 
 
Pradžia>Psichologija>Operantinio determinavimo ir socialinio išmokimo teorijos
   
   
   
naudingas 0 / nenaudingas 0

Operantinio determinavimo ir socialinio išmokimo teorijos

  
 
 
1234567891011121314
Aprašymas

Įvadas. Biheivioristinės teorijos. Reakcijos sąlygojimo teorija. Išmokimas gretinant. Operantinio determinavimo (sąlygojimo) teorija. Pastiprinimas ir operantinis determinavimas. Teigiami ir neigiami skatuliai. Pastiprinimo schemos. Sąlygotų veiksnių valdymas. Sąlygotas pastiprinimas. Premacko principas. Sąlygojanti sutartis. Reakcijų panaikinimas. Nuslopinimas. Kito elgesio pastiprinimus ir reakcijos mažų tempų pastiprinimas. Bausmė. Išvados.

Ištrauka

Naudojama daug įvairių mokymosi būdų. Tai priklauso nuo aplinkybių įvairovės. Suprantama, kad yra sukurta ir daug įvairių mokymosi ir išmokimo teorijų. Pradėsime nuo trijų biheivioristinių teorijų, kurios aiškina, kaip mes išmokstame. Pirmoji – reakcijos sąlygojimo teorija, antroji – išmokimo gretinant teorija, trečioji, svarbiausia ir geriausiai išplėtota – operantinio determinavimo teorija. Pastaroji aiškina praktinius dalykus: kaip sukurti mokymosi aplinką, kuri formuotų mokinio teisingus veiksmus, tinkamą reagavimą, kaip ir kada atlyginti mokiniui už tinkamą elgesį, kaip sudaryti mokymosi sutartį. Dar vienas mokymosi proceso elementas yra bausmė. Tačiau psichologai retoriškai klausia, ar bausmė yra reikalinga? Ar reikia ją skirti?
Socialinio išmokimo teorija teigia, kad žmonės nėra valdomi nei vien vidinių jėgų, nei vien aplinkos dirgiklių. Psichologines funkcijas greičiau galime paaiškinti nuolatine abipuse individo ir aplinkos veiksnių sąveika (Bandūra, 1977, p. 11-12). Socialinio išmokimo teorija pabrėžia, kad aplinka, su kuria susiduriame, nėra atsitiktinė; dažnai mes patys renkamės aplinkybes ir savo elgesiu jas keičiame. Socialinio išmokimo idėjos padeda analizuoti nuolatinę sąveiką tarp aplinkos kintamųjų, mūsų individualių savybių ir mūsų slapto bei atviro elgesio. Šios idėjos paaiškina, kaip mes mokomės stebėdami ir kaip išmokstame reguliuoti savo elgesį – du procesus, kurie yra svarbūs, ir apie kuriuos reikia mokytojams pagalvoti.
Mokymasis ir išmokimas - tai procesas, per kurį individas, remdamasis patirtimi, pakeičia savo elgesį.
Biheivioristai sukūrė tris palyginti suprantamas teorijas, kurios aiškina, kaip mes mokomės ir išmokstame. Visos trys teorijos yra taikomos mokyklose.
Reakcijos (arba klasikinė) sąlygojimo teorija - viena pirmųjų šiuolaikinių išmokimo teorijų. Jos dėmesio centre – organizmų elgesys, raumenų bei liaukų veiklos pakitimai. Ji neatskleidė išmokimo pažintinio aspekto. Būdingiausias šios teorijos pavyzdys yra žymaus rusų fiziologo Ivano Pavlovo moksliniai darbai ("Šuo ir skambutis").
Hendersonas ir Burke (1971) aprašė tokią situaciją. Keletas mokinių iš vargingų šeimų ateidavo į mokyklą be pusryčių. "Jie eina į mokyklą nenoriai - dažniausiai žiūrėdami į tai kaip į neišvengiamą blogybę. Kiekvieną rytą jie jaučia didelį diskomfortą (negerumą), ypač per tas pamokas, kurios vyksta prieš pat priešpiečius. Mokinių alkis didina jų nerimą, įtampą, ir dėl to jiems sunkiau yra susikaupti ir dirbti." (p. 66) Čia alkis yra nesąlyginis dirgiklis. Diskomfortas, nerimas ir įtampa, trukdantys susikaupti ir klausytis per pamokas, yra nesąlyginė reakcija. Sąlyginis dirgiklis yra pamoka. Alkis ir pamoka yra sugretinami. Sąlyginė reakcija - tai diskomforto, nerimo ir įtampos jausmai, kurie atsiranda kaip reakcija į vieną ar kitą pamoką.
Jei suprasime šį reiškinį, mes galėsime juo grįsti savo praktinius veiksmus. Jeigu pamoka sukelia sąlyginę reakciją, vadinasi pamokos laiko pakeitimas nebūtinai pakeis mokinio elgesį. Pavalgydinimas pamokos metu suardytų ryšį ir sukeltų teigiamus jausmus, nes alkis būtų numalšintas. ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2010-10-13
DalykasPsichologijos referatas
KategorijaPsichologija
TipasReferatai
Apimtis13 puslapių 
Literatūros šaltiniai0
Dydis27.43 KB
Autoriuskastonas
Viso autoriaus darbų1 darbas
Metai2009 m
Klasė/kursas3
Mokytojas/Dėstytojasdr. Š. Šniras
Švietimo institucijaLietuvos Kūno Kultūros Akademija
FakultetasSporto edukologijos fakultetas
Failo pavadinimasMicrosoft Word operantinio determinavimo ir socialinio ismokimo teorijos [speros.lt].doc
 

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
  • Referatai
  • 13 puslapių 
  • Lietuvos Kūno Kultūros Akademija / 3 Klasė/kursas
  • dr. Š. Šniras
  • 2009 m
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
0
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą