Išplėstinė paieška
 
 
 
Pradžia>Teisė>Civilinė teisė>Sprendimas už akių
   
   
   
naudingas 0 / nenaudingas 0

Sprendimas už akių

  
 
 
123456789101112
Aprašymas

Įvadas. Sprendimo už akių institutas Lietuvos civiliniame procese. Sprendimo už akių priėmimas. Sprendimo už akių apskundimas ir nagrinėjimo iš esmės atnaujinimas. Žmogaus teisės ir sprendimo už akių institutas. Sprendimo už akių reikšmė. Išvados.

Ištrauka

Iki 2003 m. sausio 1 d. Lietuvoje galiojo tarybinis 1964 m. Civilinio proceso kodeksas, kuris neatitiko po Nepriklausomybės atkūrimo pasikeitusių visuomeninių, ekonominių ir socialinių santykių. Dar iš sovietinės santvarkos perimtas Civilio proceso kodeksas negalėjo užtikrinti tinkamo pažeistų materialinių subjektinių teisių gynimo. Nuolatiniai CPK keitimai nepašalino jo trūkumų, todėl buvo pasirinkta sukurti naują Civilinio proceso kodeksą, kuris liberalųjį procesą pakeitė socialiniu civilinio proceso modeliu. Pastarasis modelis pasižymi tuo, jog jis, nepaneigdamas rungimosi ir dispozytivumo principų, derindamas teismo ir šalių veiksmus, padeda kovoti su proceso vilkinimu, suteikia teisėjui daugiau aktyvumo bei numato griežtas poveikio priemones šalims, piktnaudžiaujančioms procesu. Viena iš tokių sankcijų yra sprendimas už akių.
Sprendimas už akių, anot kodekso rengėjų, yra jau seniai užsienyje kovai su nesąžiningomis šalimis naudojama priemonė, kuri sėkmingai užtikrina proceso koncentruotumo principo įgyvendinimą. Tačiau tik įsigaliojus civilio proceso kodeksui, sprendimas už akių sulaukė gana daug kritikos dėl žmogaus teisių pažeidimo.
Taigi pagrindinis šio rašto darbo tikslas – nustatyti sprendimo už akių instituto ypatumus, bruožus ir įvertinti jų reikšmę civiliniam procesui. Kad šį tikslą pasiekti, darbo raštui iškeliame tokius pagrindinius uždavinius:
1. Išsiaiškinti pagrindinius sprendimo už akių instituto bruožus;
2. Nustatyti ar sprendimo už akių institutas nepažeidžia žmogaus teisių;
3. Nustatyti kokių naujovių civiliniam procesui suteikė sprendimo už akių instituto įtvirtinimas.
Norint pasiekti iškeltą tikslą bei išspręsti iškeltus uždavinius bus naudojami LR Civilio proceso kodeksas, jo komentaras bei kita literatūra, kurioje analizuojama sprendimo už akių tema.
Lietuvos Aukščiausiojo teismo teisėjas Valentinas Mikelėnas, kuris buvo vienas pagrindinių naujojo civilinio kodekso autorių, pažymėjo, kad šiuolaikinės demokratinės valstybės susiduria su bendromis problemomis. Anot V. Mikelėno, daugumos Europos valstybės teisininkai pastebi, jog vykstantis demokratiniai teisingumo procesai tampa vis ilgesni ir brangesni. Todėl viena pagrindinių spręstinų problemų – kaip greičiau išnagrinėti bylas teismuose ir kaip sumažinti tam reikalingas išlaidas. Taigi viena iš tokių problemų sprendimo būdų – tai sprendimo už akių instituto įtvirtinimas.
Teismo sprendimo už akių institutas nėra Lietuvos išradimas. Sprendimo už akių institutas turi gilias istorines šaknis. Jis buvo žinomas dar romėnų formuliariniame procese, kai esant tam tikroms sąlygoms teisėjas turėjo teisę priimti sprendimą nedalyvaujant vienai iš šalių. Jeigu į bylos nagrinėjimą neatvykdavo ieškovas, atsakovas turėjo teisę reikalauti, kad teismas atsisakytų tenkinti pareikštą ieškinį. Jeigu neatvykdavo atsakovas, teismas išklausydavo ieškovą ir priimdavo sprendimą už akių. Tačiau sprendimas už akių galėjo būti priimamas tik jei atsakovas į teismo posėdį neatvykdavo be svarbių priežasčių. Be to, atsakovas turėjo teisę per tam tikrą terminą po sprendimo už akių priėmimo prašyti teismą atnaujinti procesą nurodydamas svarbias neatvykimo į teismo posėdį priežastis. Sprendimo už akių institutas nuo romėnų teisės laikų nuėjo gana ilgą istorinės raidos kelią, tobulėjo, tačiau šio instituto esmė visada liko ta pati.
Iš romėnų teisės sprendimo už akių institutas perimtas ir Prūsijos ir Prancūzijos civilinių procesų, vėliau taikytas ir tarpukario Lietuvoje, galiojant 19864 m. Rusijos civilinės teisenos įstatymui. Šis institutas įtvirtintas visų demokratinių Vakarų valstybių civilinio proceso teisėje (Austrijos, Vokietijos, Rusijos, Prancūzijos, Portugalijos ir kt.). Pažymėtina, kad Europos tarybos Ministrų Komitetas ne viename savo dokumente yra pabrėžęs būtinumą supaprastinti ir pagreitinti civilinių bylų nagrinėjimą. 1984 m. vasario 28 d. Rekomendacijoje (Nr. R(84)5) Europos Tarybos Ministrų komitetas specialiai nurodė, kad viena iš priemonių šiems tikslams pateisinti – teismo sprendimo už akių instituto aktyvesnis taikymas. ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2006-12-11
DalykasCivilinės teisės referatas
KategorijaTeisė >  Civilinė teisė
TipasReferatai
Apimtis11 puslapių 
Literatūros šaltiniai8
Dydis19.11 KB
AutoriusKriste
Viso autoriaus darbų1 darbas
Metai2006 m
Klasė/kursas3
Švietimo institucijaMykolo Romerio Universitetas
Failo pavadinimasMicrosoft Word Sprendimas uz akiu [speros.lt].doc
 

Panašūs darbai

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
  • Referatai
  • 11 puslapių 
  • Mykolo Romerio Universitetas / 3 Klasė/kursas
  • 2006 m
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
0
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą