Išplėstinė paieška
 
 
 
Pradžia>Psichologija>Asmenybės psichologija>Savęs tobulinimo programa (gyvenimas pagal vidinį laikrodį)
   
   
   
naudingas 0 / nenaudingas 0

Savęs tobulinimo programa (gyvenimas pagal vidinį laikrodį)

  
 
 
1234567891011121314151617181920212223242526
Aprašymas

Savęs tobulinimo programos tikslas. Chronobiologija – teorinė dalis. Įvadas į chronobiologiją ir bioritmologiją. Viena organizmo diena. Pelėda ar vyturys. Kaip rytais greičiau pažvalėti. Kada ir ką reikia valgyti. Kaip geriausia įveikti vidurdienio kritinį momentą. Kada geriausia mokytis. Kada tinkamiausias laikas treniruotis. Kaip galima puikiai išsimiegoti. Kaip vakare atsipalaiduoti. Praktinio programos įgyvendinimo planas.

Ištrauka

Kažkada labai seniai įsigijau knygelę "Biologinis laikrodis", galvojau, paskaitysiu, kai ką veikt neturėsiu, gal ką įdomaus rašo… Bet mano lentynoje neskaitoma ji stovėjo ilgai. Kol vieną dieną klasiokas nepaprašė manęs paskolinti jam kokių nors knygų, kuriose rašoma, kaip pagerinti sveikatą ir bendrą savijautą. Peržvelgusi savo turimas knygas ir trumpus jų aprašymus, nusprendžiau, kad knyga "Biologinis laikrodis" – kaip tik jam. Ir nesuklydau. Po kokio mėnesio jis man pradėjo pasakot, kaip jis ir jo brolis pradėjo bandyti gyventi pagal šioje knygoje aprašomas tiesas, o dar po kelių mėnesių – kaip visa tai veikia ir kaip gerai jis dabar jaučiasi. Jo mamą taip pat susižavėjo šioje knygoje keliamos idėjos ir kol visa mano klasioko šeima neišmoko gyventi pagal savo vidinį laikrodį, aš savo knygos "Biologinis laikrodis" nemačiau.
Vis girdėdama tokias uždegančias kalbas, kaip gyvenimas pagal chronobiologijos išrutuliotas tiesas pakeičia gyvenimą, - pripildo energijos, padidina protinį ir emocinį efektyvumą, pagerina sveikatą, net išgydo nuo kai kurių ligų, - ne iš kažkokių reklamos agentų, o iš žmogaus, kurį puikiai pažįstu ir kuris visą tai pats patyrė, nusprendžiau ir pati pabandyti.
Kai kuriais, vadovavimosi vidiniu laikrodžiu, privalumais jau įsitikinau. Tarkim, sočių pusryčių valgymas ryte. Paprastai pusryčių aš nevalgydavau, nes nelabai norėdavau dėl vėlyvos vakarienės. Tačiau pradėjus valgyti pusryčius, pastebėjau, kad apie vienuoliktą valandą mano mintys nepradeda suktis vien apie maistą, o ir vakare valgyt nenoriu, kas tikrai pagerina miego kokybę.
Lygiai taip pat įsitikinau išgirtojo šalto dušo neefektyvumu. Jeigu netyčia (t.y., labai retai) sugalvodavau kokį vasaros ar pavasario rytą pabėgioti, tai, savaime suprantama, po to lįsdavau po šaltu dušu. Pirmas dešimt minučių po jo, jausdavausi ypač gerai, tačiau jau po pusvalandžio pradėdavo truputį svaigti galva ir apskritai, visą dieną jausdavausi apdujus. Pasirodo, toks ir yra šalto dušo rytais poveikis, mat ryte organizmas labai jautriai reaguoja į šaltį. Kartais tai netgi gali baigtis kraujotakos sutrikimais.

Taigi gyvenimo pagal savo vidinį laikrodį TIKSLAS yra maksimalaus energijos kiekio pasiekimas, geresnė sveikata, efektyvesnis darbo ar mokymosi laiko planavimas, kokybiškesnis miegas, didžiausia, kokią galima gauti, nauda iš sporto, jogos sistemos įvaldymas (ypač kvėpavimo), net ir vėliau, profesinėje srityje, chronobiologijos ir bioritmologijos žinių taikymas, konsultuojant klientus (daugelis ligų, tame tarpe ir depresija bei neurozės, yra sukeltos vidinio laikrodžio ritmų nesilaikymo).


"Vidinis laikrodis" – tai biologiniai ritmai, kurie labiausiai veikia žmogaus kūną ir psichiką. Jie sukuria jėgų pusiausvyrą, padeda prisitaikyti prie dienos ir nakties, metų laikų, šilumos ir šalčio. Chronobiologija – tai mokslas, tiriantis bioritmus. Bioritmologija tiria žmogaus organizme vykstančius aktyvumo ir pasyvumo ritmus.
Nors kalbėti apie biologinį laikrodį buvo pradėta dar XVIII amžiaus pradžioje, tačiau tik XX amžiaus viduryje chronobiologija buvo pripažinta kaip mokslas.
Pagal chronobiologiją, biologinis ritmas – tai dėsningi, pasikartojantys, nuo laiko priklausantys fiziologiniai funkcijų pasikeitimai. Biologiniai ritmai yra apibūdinami ciklais, t.y., laiku, per kurį jie reguliariai pasikartoja. Jų yra be galo daug, tačiau pats svarbiausias ir geriausiai ištirtas – cirkadianinis ciklas. Jis trunka maždaug 24 valandas, kitaip tariant, visą dieną ir naktį. Šiuo ciklu pulsuoja kiekviena kūno ląstelė, jis nulemia visą gyvenimą.
Manoma, kad pagrindinė, lemianti 24 valandų ritmą, "vidinio laikrodžio" valdymo vieta organizme yra mažytė ląstelių sankaupa smegenyse, vadinama nucleus suprachiasmaticus. Tai tarpinių smegenų dalis, esanti labai arti tos vietos, kur susikerta abu akių regos nervai, per kuriuos ji ir registruoja, ar lauke šviesu, ar tamsu.
Ląstelių kompleksas apdoroja informaciją apie šviesą aplinkoje ir atitinkamais nervais perduoda nurodymus už kelių centimetrų esančiai kankorėžinei liaukai, kuri atitinkamai šviesos intensyvumui išskiria hormoną melatoniną. Šio hormono yra išskiriama tuo daugiau, kuo yra tamsiau. Melatonino išskyrimu yra reguliuojamos tokios gyvybiškai svarbios funkcijos kaip medžiagų apykaita, imuninė sistema, miego fazės, žvalumo laikas, aktyvumas ir seksualumas. Kuo daugiau melatonino išskiriama, tuo labiau organizmo procesai slopinami, kol žmogus nugrimzta į miegą, kuriame randa ramybę ir poilsį. Jei melatonino pagaminama mažiau, vėl žmogus atsibunda žvalus ir kitą dieną pradeda kupinas jėgų.
Bioritmologai teigia, kad daugeliui procesų, vykstančių žmogaus organizme, nuolat daro įtaką Saulės, Mėnulio, Žemės ir Kosmoso ritmai. Bet kuri gyva sistema, vadinasi ir žmogus, nuolat keičiasi informacija, energija ir medžiagomis su aplinka. Jei dėl kokių nors priežasčių šis keitimasis sutrinka, tai daro neigiamą poveikį organizmo raidai ir gyvybinei veiklai. ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2006-05-12
DalykasAsmenybės psichologijos referatas
KategorijaPsichologija >  Asmenybės psichologija
TipasReferatai
Apimtis24 puslapiai 
Literatūros šaltiniai8
Dydis28.52 KB
AutoriusJelena
Viso autoriaus darbų7 darbai
Metai2006 m
Klasė/kursas0
Švietimo institucijaLietuvos Edukologijos universitetas
Failo pavadinimasMicrosoft Word Saves tobulinimo programa (gyvenimas pagal vidini laikrodi) [speros.lt].doc
 

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
  • Referatai
  • 24 puslapiai 
  • Lietuvos Edukologijos universitetas
  • 2006 m
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
0
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą