Išplėstinė paieška
 
 
 
Pradžia>Psichologija>Asmenybės psichologija>Vertybės. Asmenybės vertybinė sistema
   
   
   
naudingas 0 / nenaudingas 0

Vertybės. Asmenybės vertybinė sistema

  
 
 
123456
Aprašymas

Vertybės sąvoka. Žmogaus vertybinės orientacijos. Asmenybės vertybinė sistema.

Ištrauka

"Vertybės" sąvokos interpretacija labai įvairi ir turi istorinį atspalvį. Vertybių turinys formavosi ir keitėsi sąlygojamas daugelio veiksnių. Jos sudaro savitą žmogaus, kaip visuomenės nario, idealą ir pasireiškia jam mąstant, vertinant arba veikiant (taisyklės, normos, papročiai ir kita).
"Filosofijos žodyne" nurodoma, kad žmogui vertybės yra jo interesų objektai, o jo sąmonės kasdieniniai orientyrai daiktinėje ir socialinėje veikloje, įvairių praktinių žmogaus santykių su aplinkiniais daiktais bei reiškiniais ženklai. A. Jacikevičius rašė, kad vertybės yra sudėtingos nuostatos, kurių turinį sudaro mintys, vaizdiniai ir emocijos apie daiktų ir reiškinių reikšmingumą asmenybėms ir grupėms. L. Jovaiša aiškina, kad vertybės – tai patys bendriausi principai pagal kuriuos žmogus vertina, kas yra gerai ir blogai, kas jam svarbu ir kas nesvarbu.
Vertybės formuojamos ir formuojasi nuo pat vaikystės ne tik pačios asmenybės iniciatyva. Individai perima tos kultūros visuomenės, kurioje jie auga ir formuojasi, vertybių sistemą. Aprašant vertybes, yra skiriamos tris jų rūšys:
1. vertybės – poreikius tenkinantys objektai;
2. vertybės – priemonės – objektams pasiekti;
3. vertybės – sąlygos vertybėms – objektams pasiekti tam tikromis priemonėmis.
Pavyzdys: jeigu mes norime valgyti – duona yra vertybės objektas, tai darbas, reikalingas duonai pagaminti (arba pinigai už kuriuos galima duoną įsigyti), yra vertybė – priemonė, o turėti sėklas, žemės, darbo įrankių, kurių pagalba duona pagaminama (arba parduotuvė, jos laikymas ir kt.) yra vertybės – sąlygos.
Žmogaus vertybinės orientacijos
Vertybių pažinimas ir jų siekimas yra žmogaus vertybinės orientacijos. Vertybinės orientacijos yra sudėtingos asmenybės ar grupės nuostatos, kurių turinį sudaro vertybių pažinimas ir jų siekimas. Pavyzdys: aukštasis mokslas gali būti pripažįstamas vertybe. Vertybinė orientacija jis taps tada, kai atsiras to aukštojo mokslo siekimas. Vertybinės orientacijos tartum programuoja visą žmogaus veiklą, lemia svarbiausią elgesio kryptį, vieną ar kitą poelgį ar net atskirą veiksmą. Vertybinių orientacijų objektais būna ne tik materialūs, ekonominiai bet ir dvasiniai, filosofiniai, religiniai, politiniai, etniniai ir estetiniai reiškiniai. Vertybinėmis orientacijomis gali tapti ne tik vertybės – objektai (pvz.: duona), bet ir vertybės – priemonės (pvz.: darbas, pinigai) ir vertybės – sąlygos (pvz.: jos laikymas). Pavyzdys: pinigams atsiranda vertybinės orientacijos dėl to, kad su jais galima pasiekti daugybę materialinių ir dvasinių vertybių – objektų (maistas, apranga, meno kūriniai ir kt.).
Atskirų asmenų ar grupių vertybinės orientacijos dažniausiai perimamos iš tos kultūros visuomenės, kuriai individai ar grupės priklauso. Atskirų individų vertybinių orientacijų sistemos vis tik turi skirtumų, kurie priklauso nuo grupių, kuriose jie veikia (šeimos, mokyklos, organizacijos, partijos ar kt.), nuo asmenybės gabumų ir sugebėjimų, nuo profesinės veiklos ypatybių ir kt. Vertybinių orientacijų skirtumai priklauso ir nuo amžiaus (vaikų, jaunuolių, senėjančių žmonių), ugdymo turinio, masinės informacijos skleidžiamų nuostatų ir kitų vidinių bei išorinių sąlygų. ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2005-10-26
DalykasAsmenybės psichologijos referatas
KategorijaPsichologija >  Asmenybės psichologija
TipasReferatai
Apimtis3 puslapiai 
Literatūros šaltiniai4
Dydis9.38 KB
AutoriusBozena
Viso autoriaus darbų4 darbai
Metai2004 m
Klasė/kursas2
Mokytojas/DėstytojasJ. Laurinavičiūtė
Švietimo institucijaLietuvos Edukologijos universitetas
Failo pavadinimasMicrosoft Word Vertybes. Asmenybes vertybine sistema [speros.lt].doc
 

Panašūs darbai

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
  • Referatai
  • 3 puslapiai 
  • Lietuvos Edukologijos universitetas / 2 Klasė/kursas
  • J. Laurinavičiūtė
  • 2004 m
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
0
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą